
Wil jij meer klanten aantrekken? Jouw product of dienst beter verkopen? Ben je niet helemaal tevreden over de resultaten die jouw merk behaalt? Of lukt het jouw organisatie maar niet om nieuwe medewerkers aan te trekken? Zo maar een paar vraagstukken waarbij het rebranden van je merk de perfecte oplossing kan vormen. Benieuwd naar wat het vernieuwend en sterk neerzetten van jouw merk (nog meer) kan opleveren en op welke manier? Wij nemen je mee in dit vraagstuk.
Wat levert (re)branden concreet op?
Return on Investment, oftewel ROI, is een veelgehoorde term binnen de marketingwereld. ROI geeft aan hoeveel je over houdt of juist verloren bent na een investering. Binnen de online marketing wordt de ROI ook gebruikt als KPI; een meetinstrument om te bepalen hoe succesvol je onderneming is. Investeringen dragen eraan bij om je merk succesvol te maken én houden en verder te laten groeien. Ondernemers willen graag een concreet antwoord op wat een investering, in dit geval een nieuwe branding, gaat opbrengen.
Absoluut geen gekke vraag. Het antwoord is echter wel lastig in cijfers uit te drukken. Er bestaat namelijk geen hapklaar rekensommetje dat je vooraf kan doen, om te bepalen wat de rebranding van jouw organisatie gaat opleveren. Waar wij wel in geloven, is dat wanneer je tijd en moeite stopt in het verbeteren van jouw merk, je hier altijd de vruchten van plukt. Dit geldt dus ook voor het laten maken van een ijzersterke, nieuwe branding.

Een sterke branding voor een sterk merk
Een goede rebranding is the gift that keeps on giving. Wanneer een merk een sterke branding heeft en in alle facetten goed is neergezet, zorgt dit voor een kettingreactie. De positieve impact van een goede branding vindt plaats op meerdere niveaus, die op hun beurt weer zorgen voor nieuwe positieve ontwikkelingen. Dat maakt het ook zo lastig om de exacte opbrengst te meten. Maar hoe kom je nu tot die sterke branding, met een nog sterker merk als gevolg?
Brandbits ontwikkelt de basis voor een ijzersterk merk, met behulp van een doordachte en passende merkstrategie. Deze bestaat uit drie onderdelen: de merkidentiteit, de visuele identiteit en de verbale identiteit (het communicatieconcept). Het vaststellen van deze drie onderdelen van jouw merk is geen nattevingerwerk. Dit vereist écht inzicht in wat het belangrijkste is voor jouw merk en waar het voor staat. Zomaar iets moois creëren heeft nut, tot op een bepaalde hoogte. Maar wanneer er goed is nagedacht over jouw merk en de doelen die je wilt behalen, levert dit veel meer op. Je wil immers dat jouw merk geliefd wordt door- en succesvol is bij de juiste groep mensen, die ook daadwerkelijk wat met je merk kunnen én willen. Een merk dat nadenkt over zijn doelen en de invulling hiervan, bereikt de juiste groep mensen. Door vervolgens consistent, onderscheidend en herkenbaar te communiceren, zorg je ervoor dat je middelen op een veel effectievere en doeltreffender manier inzet. En daarmee informeer, inspireer en activeer je jouw doelgroep.
Branding gaat over gevoel
Soms horen we van personen binnen een organisatie dat ze branding ongrijpbaar vinden, gebakken lucht of geldverspilling, omdat het effect ervan lastig meetbaar is. Maar dat het effect moeilijk in cijfers uit te drukken is, betekent niet dat het niet gigantisch veel kan opleveren. We geven direct toe, branding heeft inderdaad te maken met lastig te grijpen onderwerpen: het gevoel, de beleving en een bepaalde emotionele waarde die opdrachtgevers en (potentiële) klanten toedichten aan jouw merk. Maar wanneer je inzet op het creëren van een sterke branding waardoor deze drie pijlers erg positief worden ervaren, worden jouw klanten en medewerkers niet alleen je grootste fans. Het zijn daardoor tegelijkertijd ook de beste ambassadeurs. Een sterke, vernieuwende en consistente branding maakt het verschil tussen een eenmalige klant en langdurige relaties. Tussen verre medewerkers en betrokken collega’s. Heb jij een sterk merk? Dan zijn jouw klanten véél langer trouw aan jou en denken ze er niet eens aan om over te stappen naar een ander merk. Denk bijvoorbeeld aan miljardenmerk Coca cola. Hoeveel mensen halen er wel niet hun neus voor op wanneer zij op een terrasje een alternatief van dit populaire merk voorgeschoteld krijgen?
Een sterke branding helpt jouw doelen realiseren
We hopen dat je ons punt begrijpt. Hoewel het niet goed meetbaar is in cijfers wat branding precies oplevert, is de investering in branding het dubbel en dwars waard. Wil jij meer leads of klanten genereren? Een beter resultaat behalen? Ben je op zoek naar medewerkers? Of wil je jouw merk nieuw leven inblazen? Een sterke branding biedt uitkomst bij deze uiteenlopende vraagstukken. Een sterk merk ademt, leeft en beweegt mee in alles wat je doet. De merkstrategie is een eenvoudig en oprecht model dat hierbij ondersteunt en samenvat wie je bent, wat je wilt uitstralen en wat je communiceert als merk. De belangrijkste vraag die we jou hierbij stellen is: waarom? Wanneer we het antwoord op deze vraag samen hebben vastgesteld, helpen wij jou vervolgens bij alle hierop volgende stappen die ervoor zorgen dat jij jouw onderneming naar het volgende niveau tilt. En het niveau daarboven. En dáár weer boven.
Door aan de slag te gaan met jouw branding, blijft je merk in beweging en ga jij vooruit wanneer concurrenten stilstaan. Met een merk dat sterk is weggezet, creëer je een hogere merkwaarde en een bedrijf dat steeds meer waard wordt.
Ga vrijblijvend met ons in gesprek
Klinkt ‘een ijzersterk merk wegzetten’ jou als muziek in de oren? Of is jouw bestaande merk toe aan wat vernieuwing? Brandbits gaat graag vrijblijvend met je in gesprek om jouw wensen en de mogelijkheden te bespreken. Met een creatieve en frisse blik kijken we vervolgens naar het beste antwoord op jouw vraagstuk, om samen tot het beste resultaat te komen.