
Branding is het creatieve, strategische proces om potentiële klanten te vertellen waar jouw bedrijf of merk voor staat. Bij het opstarten van een bedrijf en bij de ontwikkeling van je eerste product of dienst maak je al een begin aan de merkidentiteit. Branding omvat alles over wat je doet en hoe je het doet tot een unieke, gedenkwaardige essentie die mensen zullen onthouden en continu associëren met je bedrijf. Denk aan de gouden bogen van McDonald’s of aan die ene zin van Nespresso, what else? Zelfs een eenvoudig symbool, kleurgebruik of slogan kan betekenisvolle associaties overbrengen die over de hele wereld terug te zien zijn.
Bouwen van een uniek, gedenkwaardig merk
We hebben zojuist verschillende elementen van branding benoemd: het merk zelf, de branding en merkidentiteit. Ze zijn allemaal verwant, maar niet helemaal hetzelfde. Een merk is de manier waarop de buitenwereld een bedrijf ziet. De merkidentiteit is een reeks creatieve elementen die bijdragen aan het merkproces, zoals bijvoorbeeld de website, sociale media en het logo, welke de boodschap, waarden en doel uitdragen van het merk.
De branding is het proces van het ontwerpen en bouwen van een uniek, gedenkwaardig merk. Een traject wat wij met verschillende bedrijven en ondernemers samen hebben kunnen doorlopen.
Wat is digitale branding?
Digitale branding is hoe een merk zich online profileert via websites, apps, sociale media, video en tal van andere mogelijkheden. Digital branding bestaat uit een combinatie van digitale marketing en branding. Samen dragen ze bij aan de ontwikkeling van een online merk. Maar waarom is een digitale merkaanwezigheid van belang? Nou, kijk op vanaf die telefoon waarop je nu waarschijnlijk zit. We gebruiken allemaal onze apparaten constant. De meesten van ons houden zich bezig met de grotere wereld door de lens van internet, waardoor het voor merken essentieel is om doelgroepen te bereiken en eenmalige gebruikers om te zetten in loyalisten voor de lange termijn. De grote gele M is ook op de digitale snelweg zichtbaar.
Met digitale branding kan elk bedrijf zijn aanwezigheid overal kenbaar maken, zelfs in de palm van je hand. Immers, als mijn moeder Instagram heeft, waarom zou haar favoriete schoenenmerk daar dan geen gebruik van maken?
Digitale branding versus digitale marketing
Wat is het verschil tussen digitale branding en digitale marketing? Terwijl digitale branding zich richt op het bieden van waarde en het inspireren van loyaliteit en merkherkenning, draait het bij digitale marketing allemaal om het vinden van nieuwe klanten en het genereren van sales. Advertenties worden constant online naar je gepusht, zelfs als je het niet opmerkt. Dat is digitale marketing op zijn best. Advertenties kunnen komen in de vorm van een Instagram-beroemdheid die hun favoriete make-up aanprijst of een pop-upcoupon op een website. In tegenstelling tot traditionele advertenties, spreekt digitale branding je niet aan; het probeert met je in contact te komen. Het gaat meer om het vestigen van een online identiteit en positieve gevoelens, dan om het inspireren van mensen om een eenmalige aankoop te doen. Digitale marketing kan kortstondig zijn én snel resultaat behalen. Met branding vestig je je merk voor jaren, maar dit vergt ook een ruimere investering.

De voordelen van digitale branding
Een robuuste digitale aanwezigheid zorgt ervoor dat klanten zich persoonlijk betrokken voelen bij een bedrijf of product. Goed ontworpen branding bevordert de relaties met gebruikers en stelt een merk in staat rechtstreeks met consumenten te praten via dagelijkse interacties op de platforms die ze al gebruiken.
De online aanwezigheid van bedrijven is de eerste manier waarop de meeste potentiële klanten het merk leren kennen en ermee in contact komen. Succesvolle digitale branding brengt de juiste boodschap over, het is een verlengstuk van je (offline) branding. In de kern faciliteert digitale branding de communicatie tussen een bedrijf en zijn klanten. Dit kan zo simpel zijn als het gemakkelijk maken voor klanten om informatie over jouw bedrijf op de website te vinden, of hen te helpen om snel een geweldige klantenservice te krijgen. Uiteindelijk bestaat een merk dat niet online zichtbaar is praktisch niet in de geest van de hedendaagse consument. Een eerste kennismaking is snel gemaakt, maar daarna is het key om onthouden te worden!