Botanic Bubble
eCommerce for rare plant shop
Een zeldzame hobby
Zoals vele verhalen van een nieuw bedrijf beginnen, is ook het verhaal van Botanic Bubble zo begonnen; een hobby die uit zijn jasje is gegroeid. Passie voor botanische en zeldzame plantjes heeft geleid tot een ware verzameling. Van het een kwam het ander. Aandacht voor deze zeldzame planten is waar drijvende krachten achter Botanic Bubble hun vrije tijd graag aan besteden. Met de missie om liefhebbers en verzamelaars net zo enthousiast te krijgen als ze zelf zijn. Zeldzame planten zijn vaak de verborgen pareltjes in de plantenwereld. Bij Botanic Bubble maken ze deze zoektocht gemakkelijker. Door een groot assortiment aan planten online aan te bieden in heel Europa. Met deze inspiratie en hetzelfde enthousiasme zijn wij aan de slag gegaan met de branding, website en online marketing!
Opdrachtgever
Botanic Bubble
JAAR
2021
Services
Branding, eCommerce, Digitale Campagnes
Sector
Retail
De zoektocht door de (online) jungle
De zoektocht door de (online) jungle naar die zeldzame plant. Dat gevoel, het mysterieuze, staat aan de basis van de branding van Botanic Bubble. De uitdaging bestond naast het opzetten van een visuele identiteit, ook uit het creëren van een ervaring die de bezoeker het gevoel geeft dat men zich in een jungle bevinden. Het concept achter Botanic Bubble is eenvoudig en verbindt de elementen van de exotische planten en de sierlijkheid van de jungle. Iets wat de doelgroep zeker aanspreekt.
Het in kaart brengen van de doelgroep(en) en de concurrentie was een essentieel onderdeel binnen de branding. Nadat dit helder was kon de start gemaakt worden voor de visuele uitstraling van de webshop. Dit moest aansluiten op de branding. De branding van het online platform is consistent en herkenbaar doorgevoerd.
De kracht van herhaling
Door een consistente en sterke branding lag er een goede basis voor de ontwikkeling van alle uitingen, inclusief de website. In het designproces van de website was de wens de jungle vibe te integreren. Om deze ervaring te stimuleren is er gekozen om niet met de standaard productfoto’s te werken. De productfotografie van de botanische plantjes is ook volledig in lijn met de branding. Op deze manier wordt er vertrouwen gecreëerd voor de bezoeker. En dat is een aspect wat we graag willen. Vertrouwen draagt namelijk in zekere mate bij aan het aankoopgedrag.
Het e-commerce platform vormde een mooie uitdaging om te ontwikkelen. Gezien het feit dat de producten door heel Europa besteld kunnen worden. Er diende hier rekening gehouden te worden met de verschillende verzendmethodes, zones en regelgeving. Daarnaast is de webshop ook ingericht voor de nieuwe Europese regelgeving m.b.t. BTW. Het systeem is zo ontwikkeld dat het automatisch de verschillende Btw-tarieven berekend die gelden in de Europese landen. Maakt het toch allemaal een bitje eenvoudiger!
Europa veroveren
Na het afronden van de branding en de webshop kon de online marketing worden ingericht. Al tijdens het designen en ontwikkelen van de webshop is er rekening gehouden met de wens voor online marketing. De online marketing is multichannel ingezet. Denk hierbij aan: retargetting van website bezoekers om verkopen te stimuleren, activatie van mailinglijst, gebruik van Google Ads in combinatie met sociale media marketing en de ontwikkeling van landingspagina’s op basis van het zoekwoordenonderzoek. Een strategie die direct na lancering zijn vruchten heeft afgeworpen. In de eerste maand lag de gemiddelde orde waarde op €242.54, met aankopen door heel Europa. Een mooi resultaat dat bijdraagt aan de groei van deze webshop.