
- Home
- Digital Marketing
- Menselijke connecties in onze digitale wereld
Herinner je je de jaren 90 nog? Zelfs als je er op dat moment niet was, heb je gehoord hoe anders de technologie toen was. Je had je Walkman, je camcorder, je VHS-speler en je Gameboy. Vier afzonderlijke gadgets die aan vier verschillende behoeften voldeden. Sindsdien is er zeker een lange weg afgelegd. Niet alleen zijn al deze functies voor ons beschikbaar op één enkel apparaat, we kunnen ook overschakelen van werk, winkelen, socializen, leren, sporten en zelfs ouderschap – allemaal met één tik op een pictogram.
Keuzes zijn nu oneindig
En net zoals tienerkomediedrama’s drastisch zijn veranderd, zo ook de verwachtingen van de consument. De wereld waarin we met elkaar omgaan, heeft zijn grenzen verlegd. Elke seconde dat een klant door sociale media scrolt, is een seconde dat ze hun merkvoorkeur kunnen veranderen. Enge dingen, hé? Een beetje zoals wanneer iemand je Tamagotchi in beslag zou nemen, ken je ze nog? Keuzes zijn nu oneindig en beslissingen worden binnen een nanoseconde genomen. Daarom moeten we begrijpen wat er op deze momenten gebeurt en hoe we er het beste op kunnen inspelen.
Gelukkig voor jou, dit is iets waar we het een en ander over weten! Het antwoord ligt in het veranderen van onze benadering van consumenten en het omgaan met hen als menselijke wezens. Het digitale landschap gaat niet echt over technologie. Nee, het gaat om relaties. En we hebben het ook niet over de “alleenstaande, getrouwde of het is gecompliceerde” soort relaties.


Consumenten behandelen als klanten is niet langer goed genoeg. Ze verwachten een directe connectie met merken via social media; waar de inhoud die ze consumeren persoonlijk op hen wordt afgestemd. Dus, hoe creëren we deze verbindingen met alleen het nanoseconde-beslissingsvenster dat voor ons beschikbaar is? We gebruiken een hulpmiddel waarmee elk mens wordt geboren. Juist: emotie!
"Branding vereist toewijding; toewijding aan voortdurende heruitvinding; akkoorden slaan met mensen om hun emoties op te wekken; en toewijding aan verbeeldingskracht. Het is gemakkelijk om cynisch te zijn over dergelijke dingen, veel moeilijker om succesvol te zijn."
Volgens psychologen vormen emoties de basis voor 80% van de beslissingen die een persoon op een dag neemt. Dit betekent dat consumenten meer geneigd zijn om een merk te kopen op basis van hun emoties in plaats van logica. Wat we eigenlijk moeten doen, is de menselijke ervaring naar een hoger niveau tillen. Maak emotioneel contact met de consument, creëer loyaliteit, vertrouwen en stem vervolgens af op hun waarden. Zeker in deze huidige periode en voorgaande periode met betrekking tot Covid-19. Mensen raken meer geïsoleerd en introverter, verlangen naar meer betekenisvolle ervaringen en authenticiteit van merken. Natuurlijk weten we hoe we dit kunnen bereiken. Laat ons je laten zien hoe!
Kijk eens naar je social media platforms en stel jezelf voor als de consument. Vraag jezelf af: wat zal op dit moment een verbinding met een ander individu mogelijk maken? Wat kan er worden gedaan om een tot nadenken stemmende ervaring te creëren? Welke zintuigen kunnen we prikkelen (ja, prikkelen) om emotie op te roepen?
Het is een behoefte, geen wens
Denk na over welke behoeften we als mensen hebben. Hoe kun je technologie gebruiken om ze proactief op te vangen? Een goed voorbeeld hiervan is de campagne van Oreo om de connecties die mensen met elkaar hebben gemaakt tijdens de lockdown te vieren. Een parodie op telecommunicatiebedrijven die beloven “de connectiviteit te verbeteren”, boden zij 50 websitebezoekers per dag een “gratis verbindingspakket” met gepersonaliseerde Oreo-cookies bij levering. Ze ontmoetten en erkenden de menselijke behoefte aan socialisatie, terwijl ze tegelijkertijd op speelse wijze de emotionele connecties vierden die mensen creëren en waarin ze troost zoeken. Precies!
Authenticiteit boven alles
Zodra je de vorige punten hebt overwogen, is het tijd om je ideeën met menselijkheid uit te voeren. Herken je met welke problemen jouw klanten persoonlijk worden geconfronteerd? Kun jij snel genoeg zijn om ze te ontmoeten op het moment dat ze het nodig hebben? Die behoefte kan zijn om te vertragen en een verbinding op te bouwen. Heb je daar ooit over nagedacht? Maak je geen zorgen, je krijgt het onder de knie. Samen kunnen we al deze vragen beantwoorden. Zowel dankzij onze expertises als aan de data die wij beschikbaar hebben.
Je klanten zijn geen dom stel. Ze voelen, zien en ruiken het direct als je nep bent. Wees ten allen tijde authentiek. Praat, afhankelijk van jouw merkpersoonlijkheid, met jouw publiek alsof ze jouw vriend, collega, familielid of huisdier zijn. Wat het ook is dat de authenticiteit van de menselijke ervaring zal vergroten. Doe niet alsof en wees real. Dat is de kracht van jou en jouw bedrijf.
"Als je je laat leiden door waarden, kost het je bedrijf niets, het helpt je bedrijf."
Ten slotte is ons beste advies om contact te maken met consumenten om altijd, en we bedoelen altijd, te leiden op waarden. Wanneer jouw publiek hetzelfde morele kompas als je deelt, vindt er een transformationele verandering plaats. Je bevindt je in dezelfde hoek en vecht de goede strijd. Als je vasthoudt aan je waarden en consistent blijft met je menselijkheid, zullen ze de hele tijd bij je zijn.