Jouw naam is de eerste introductie dat jouw merk maakt en blijft maken. Het is een fundamenteel onderdeel van jouw merkstrategie, welke vaak het moeilijkst te produceren is omdat je zoveel probeert over te brengen met zo weinig.

Dus je hebt een merk gecreëerd. Allereerst gefeliciteerd! Je hebt hard aan je product gewerkt, jezelf een missie gegeven en nu rest alleen nog een naam. Hmmm. Hoe zit het met ….? Niet zo eenvoudig als het lijkt, toch?

Een fundamenteel onderdeel

Bij Brandbits is ons doel om jouw nieuwe merk te laten opvallen in jouw werkgebied en branche. We streven ernaar om zowel jouw ideale publiek te betrekken als jouw persoonlijkheid er in te mengen, allemaal geleid door een merkwaardige, pakkende naam die gemakkelijk te onthouden is en sluitend past bij jouw idealen.

Door middel van ons naamgevingsproces ontwikkelen we een verzameling namen die jouw merk gaan onderscheiden van jouw concurrenten, waardoor je centraal in jouw branche komt te staan. Sterker nog, we vergelijken ze met huidige handelsmerken en registraties, zodat er onderweg geen onaangename verrassingen zijn. Wil je meer weten? Hieronder lees je hoe we dat doen:

De eerste workshop

In dit traject beginnen al onze klanten met een workshop strategische intake sessie. Wij noemen deze eerste fase ook wel ‘Understand’. Er is geen giswerk in wat we doen: alles is geworteld in data en onderzoek. We duiken diep in jouw merk om jouw verhaal, missie, visie en waarden te begrijpen, zodat we een duidelijk beeld krijgen van wie of wat jouw merk werkelijk is. Simpel gezegd, we leren je door en door kennen.

We zullen je oorsprongsverhaal, merkpersoonlijkheid, doelen en prestaties onderzoeken, evenals van welke merken je zelf bijvoorbeeld graag ziet. Waar wil jij jouw merk mee vergelijken? Wat maakt jouwmerk uniek en interessant? Welke emoties roept jouw merk bij de consument op? Als jouw merk een dier was, welke zou dat dan zijn? En waarom? Welk sterrenbeeld heb je? Nee geintje, maar we gaan wel diep in op de benodigde materie. Koffie?!

De intake

Voordat we bij het leuke, creatieve deel komen, is het belangrijk om precies vast te stellen wat je wilt dat je naam zegt. De juiste naam zorgt immers voor emotie. En het is deze emotie die iets bij de consument triggert om een ​​aankoopbeslissing te nemen. Om dit zo goed mogelijk te begrijpen, maken we een briefing welke ons een kader geeft voor de rest van het proces. Wat is je gewenste merkbeleving? Welke woorden omschrijven jouw merkpersoonlijkheid het beste? Welke gevoelens proberen we hier over te brengen? Wie is je belangrijkste doelgroep?

Het industrieonderzoek

Hier analyseren we de naam en identiteit van jouw concurrenten. Welke lessen kunnen we leren? Zijn er directe uitdagingen voor onze propositie? Hoe kunnen we erbovenuit stijgen? Dit stelt ons niet alleen in staat om kansen te identificeren, maar het helpt ons ook om geen parallellen te trekken, wat betekent dat jouw merknaam voor de rest zal schitteren.

De ontwikkeling

Voortbouwend op de inzichten die zijn verkregen uit onze eerste workshop, de documentatie die is verstrekt en ons lopende onderzoek, ontwikkelen we vijf unieke namen die bij jouw merk passen. Sommige ideeën zijn beschrijvend, andere meer poëtisch en andere (meestal onze favoriete) volledig abstract. Hier vloeien onze creatieve sappen pas echt uit. Deze namen zijn de crème de la crème van merkidentiteiten. Ze hebben alle tests doorstaan, zijn geoptimaliseerd voor SEO en nauwgezet gecontroleerd op andere handelsnamen wereldwijd. Geen kans op handelsmerkconflicten hier!

De selectie

Om jouw uiteindelijke beslissing te helpen, creëren we conceptmodellen op hoog niveau om jouw naamkeuzes tot leven te brengen. Ons doel is om je te helpen om op een meer visuele manier met de potentiële namen om te gaan, met afbeeldingen van hoe ze kunnen worden gebruikt in design, merchandise en op fysieke locaties. Aan de concepten wordt ook een universeel kleurenpalet toegewezen, dat elk aspect van jouw merkpersoonlijkheid weerspiegelt. Wil je weten hoe jouw merknaam eruit komt te zien op een billboard? Een raam? Een draagtas? We laten het je zien, geen enkel probleem!

En daar hebben we het! Zodra je jouw keuze hebt gemaakt, heb je een merknaam die aan jouw criteria voldoet, past bij jouw verhaal en jouw waarden omvat. De perfecte representatie van jou en jouw bedrijf. En dit is nog maar het begin! Jouw nieuwe naam vormt de basis van jouw merkstrategie en wordt toegepast op alle andere touchpoints in jouw bedrijf. Lets go!