Wedden dat je deze uitspraak eerder hebt gehoord: “Content is king!” Ugh, we weten het, sterker nog wij staan daar zelf helemaal achter. Maar wat we vaak zien op de sociale media. Zijn berichten zonder enige vorm van consistentie. Snel opgemaakt, zonder plan, zonder meerwaarde. En dat doet (bijna) elke andere ondernemer. Misschien is dat de reden waarom sociale platforms bezaaid zijn met wegwerpcontent; luie, gehaaste artikelen, gestolen foto’s of slecht gemaakte video’s. Hoe vaak heb je vandaag door de digitale vuilnisbak gescrold?

Goede content is cruciaal

Goede content is cruciaal voor jouw merk. Het is een belangrijke drijfveer voor verkeer, betrokkenheid en uiteindelijk verkoop of conversies. Als het goed wordt gedaan, kan het je aantal volgers enorm verhogen. Het zal jouw sitebezoeken een boost geven en, het beste van alles, waardevolle nieuwe klanten creëren.

Maar (ja, er is een maar) het is belangrijk om content doelgericht te maken. Stukken welke je publiek écht willen zien en lezen, en die lang nadat ze gedeeld zijn nog steeds voor je zullen werken. Hier komt jouw content strategie om de hoek kijken.

Om een ​​effectieve content strategie te creëren, zelfs als je er alleen naar kijkt vanuit het perspectief van sociale media, begin je met het volgen van deze stappen.

Branding Breda

Bepaal je doelen

Je kunt geen strategie plannen als je niet weet waar je heen gaat. Of je nu merkbekendheid wilt creëren van organisch zoekverkeer naar jouw blog, of jouw bestaande klanten wilt betrekken op sociale media, je moet duidelijk zijn over jouw doelen. Maak ze, zit er bovenop, get there!

Ken je doelgroep

Om relevante inhoud te creëren, moet je jouw doelgroep identificeren. Je moet begrijpen wie ze zijn en rechtstreeks op hen afstemmen. En weet je wat hier goed voor is? Merk persona’s! Ook wel buyers persona’s. Als je er al een hebt gemaakt, geweldig! Zo niet, ook nog geen man over boord. Wij kunnen je daar bij helpen. Met een uitgebreid onderzoek, bepalen we enkele types klanten voor jouw bedrijf. Én hoe je hen het beste kunt aanspreken.

Hmmm... de inhoud...

Nu je je doelgroep en doelen hebt geïdentificeerd, is het tijd om de inhoud te maken die voor jouw merk werkt. Visuele inhoud betrekt het publiek meer dan met alleen tekst, en het maken van (aangepaste) video’s is een geweldige manier om jouw boodschap over te brengen. Infographics helpen om informatie op een meer visuele manier over te brengen, en op maat gemaakte gifs of stickers zijn een geweldige manier om jouw aanwezigheid te verbeteren.

Naast het identificeren van inhoudstypen, moet je ook kijken naar de stem en berichten van jouw merk. Het is belangrijk dat dit herkenbaar is bij je publiek en weerspiegelt wie je bent als merk. Herkenbaarheid bouwt vertrouwen op en vertrouwen bouwt loyaliteit op. Als consumenten zichzelf herkennen in je berichten, spreekt dat boekdelen. Denk maar eens aan reclames van supermarkten of van Coolblue en een Bol. Allemaal met herkenbare, voor sommigen ook hilarische, fragmenten er in.

Kies je kanalen

Duik in gegevens. Gebruik het om de populairste kanalen onder jouw publiek te identificeren. Waar brengen ze de meeste tijd door? Ga daarheen. We weten bijvoorbeeld dat generatie Z massaal naar TikTok zullen trekken, een modemerk dat aantrekkelijk is voor millennials, zou zich meer op Instagram moeten richten, en voor een B2B-bedrijf is LinkedIn hét medium. Verschillende slagen voor verschillende mensen.

Naast het kijken naar je publiek, is het ook goed om je concurrenten goed in de gaten te houden en te zien hoe hun platformen presteren. Wat doen ze goed? Wat kan er verbeterd worden? Zijn er kansen voor jouw merk? Kijk echter niet alleen naar het aantal volgers – betrokkenheid is op dit moment van belang. (En voor degenen onder jullie die ons dit niet luid genoeg hebben horen zeggen – koop geen volgers!)

Maak een (meetbaar)plan

Oke dus. We weten allemaal dat inhoud niet zonder nadenken en overweging moet worden gemaakt. Ook moet je inhoud niet zomaar in de afgrond gooien zonder de prestaties ervan te volgen.

Om te begrijpen of jouw inhoud helpt om jouw doelen te bereiken, moet je het succes en het falen van al jouw inhoud meten. Maak KPI’s om je te helpen bij het volgen en meten, en gebruik deze informatie om jouw content strategie te verfijnen.

Het creëren van content die werkt voor jouw merk kan een uitdaging zijn, dat weten we. Maar het volgen van dit raamwerk en het creëren van een solide strategie voor jouw merk zal resulteren in meer succesvolle content marketingcampagnes.

Neem contact met ons op om meer te weten te komen over hoe wij je kunnen helpen met jouw contentstrategie! Content is key, content is king, but don’t be a drama queen.