Branding; het bouwen van een sterk merk

In Branding10 Minutes
Lees meer

Een unieke positie creëren in het hoofd van jouw doelgroep. Het is de ultieme droom van ieder merk. Branding biedt de mogelijkheid om hier concrete invulling aan te geven. Jouw merk moet namelijk opvallen, de juiste doelgroep aanspreken, de gewenste merkidentiteit én uitstraling hebben. Stappen die stuk voor stuk doorlopen moeten worden in het bouwen van een ijzersterk merk. Wat is branding precies? Waarom zou je met branding aan de slag moeten? En welke soorten branding zijn te onderscheiden? We lichten het graag toe!

Voordat je een branding-traject start, is het altijd goed om eerst een stap terug te doen. Het bouwen van een sterk merk is namelijk geen gemakkelijke opdracht. Vragen waarover nagedacht moet worden, zijn:

  • Binnen welk marktsegment bevindt jouw bedrijf zich?
  • Wie is jouw potentiële doelgroep?
  • Welke producten en diensten bied je aan?
  • Hoe verhouden deze zich tot jouw concurrenten in de markt?

Wat is branding?

De term branding is afkomstig uit de Engelse taal en betekent letterlijk ‘brandmerken’. Koeien werden vroeger gebrandmerkt met als doel dat de boeren wisten welke koe van welke boer was. Projecteren we het branding-principe op het marketinglandschap, dan kun je stellen dat door een merk- of bedrijfsnaam vast te leggen met een duidelijk logo en/of huisstijl, je een bedrijf brandmerkt.

De hierboven genoemde uitleg is ‘iets’ te kort door de bocht. Branding heeft namelijk als doel om waarde mee te geven aan jouw merk en zo de bekendheid te verhogen. Het staat voor de uitstraling van jouw merk, het gevoel dat het merk oproept bij het publiek en het beeld dat zij voor zichzelf projecteren van jouw merk. Branding is dus niet hetzelfde als de merkidentiteit, waarbij je invulling geeft aan de de visuele identiteit. De merkidentiteit is namelijk één van de uitkomsten van een branding-traject. Binnen branding wordt antwoord gegeven op vragen als:

  • Waar staat mijn bedrijf voor?
  • Wat zijn de drijfveren?
  • Welke uitstraling moet mijn bedrijf hebben?
  • Waar staat mijn bedrijf over vijf jaar?

Branding heeft ook in eerste instantie niet zozeer te maken met producten of diensten te verkopen. Het gevolg van een goede branding is dat je jouw producten of diensten makkelijker vermarkt.

Verschillende soorten branding

Branding heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld en focust zich op zowel intern als extern. Ook de verschillende vormen van branding is gegroeid. Verschillende vormen van branding zijn:

Personal branding

Bij personal branding zie je jezelf als een merk. Zeker met de komst van influencers is personal branding relevanter dan ooit. Daarnaast zijn celebrities, experts en artiesten voorbeelden van personen die personal branding inzetten. Vanuit de filosofie van personal branding kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de (marketing)strategie, waarmee je jouw doelen wilt realiseren. Net zoals bij andere vormen van branding is het hierbij belangrijk je te onderscheiden van concurrenten en dit ook zichtbaar maakt. De unieke kwaliteiten die je zelf bezit (lees: authenticiteit), zorgen voor dit onderscheid.

Corporate branding

Corporate branding is de meest bekende vorm van branding. Nagenoeg ieder bedrijf doet aan corporate branding. Denk hierbij aan een duidelijk logo, een herkenbare huisstijl of een opvallende cultuur. Corporate branding helpt de consument bij het kiezen van een product of dienst in het volledige aanbod.

Corporate branding is niet beperkt tot een bepaald merk of naam. Branding kan meerdere touchpoints omvatten. zoals een logo, klantenservice, behandeling en training van medewerkers, verpakking, reclame, briefpapier en de kwaliteit van producten en diensten.

Internal branding

Internal branding heeft betrekking tot het intern neerzetten of positioneren van je merk. Via internal branding wordt het gedrag van de medewerkers gekoppeld aan de externe profilering van de organisatie. Je streeft ernaar dat de medewerkers in hun gedrag waarmaken wat een merk belooft. Internal branding kan via twee manieren worden benaderd, te weten: outside-in en inside-out. Outside-in: vertaal het externe merk naar binnen; Inside-out: het externe merk bouwen vanuit de interne organisatiecultuur.

Employer branding

Employer branding – in het Nederlands ook wel werkgeversmerk genoemd – heeft betrekking tot het verkrijgen van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in het geheugen van (potentiële) medewerkers. Het doel van employer branding is het aantrekken van de juiste collega’s.

De voordelen - en het waarom - van branding?

Wat branding precies is en welke soorten branding er zijn, is inmiddels duidelijk. Maar waarom zou ieder bedrijf met branding aan de slag moeten? Anders gezegd; wat zijn de voordelen van branding? We zetten dit graag voor je op een rij.

  • Onderscheidenheid
  • Consistentie
  • Herkenning
  • Emotionele connectie
  • Focus en duidelijkheid

Wat branding precies is en welke soorten branding er zijn, is inmiddels duidelijk. Maar waarom zou ieder bedrijf met branding aan de slag moeten? Anders gezegd; wat zijn de voordelen van branding? We zetten dit graag voor je op een rij.

1. Onderscheidenheid

Vandaag de dag is het bijna een onmogelijke opgave om uniek te zijn. Bijna van alles dat je bedenkt, is al een concurrent in de markt aanwezig. En juist om die reden is branding zo belangrijk! Branding maakt het namelijk mogelijk om jou te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Het product of de dienst die je wilt vermarkten mag dan wel nagenoeg gelijk zijn aan die van de concurrentie, de manier hoe jij de verbinding zoekt met jouw doelgroep maakt jou onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

2. Consistentie

Consistentie en herkenning (punt 3) zijn twee punten die dichtbij elkaar liggen. Consistentie is essentieel om jou als bedrijf te blijven begrijpen. Op welk kanaal jouw merk ook zichtbaar wordt, de doelgroep moet het gevoel hebben dat ze met hetzelfde merk te maken hebben. Verschilt de branding per kanaal, dan veroorzaakt dit verwarring.

3. Herkenning

Branding zorgt voor herkenbaarheid en dit schept weer vertrouwen en loyaliteit bij de klanten. Door de uitstraling en boodschap consistent te houden, wordt jouw brand eerder herkend. Het ultieme doel dat je via branding wilt bereiken, is dat een klant in een keer ziet dat iets afkomstig is van jouw merk. Bijvoorbeeld wanneer ze door hun social media tijdlijn scrollen. Door consistent te zijn in de boodschap en de uitstraling, creëer je herkenbaarheid bij de doelgroep. Je valt niet alleen op, de doelgroep gaat zich ook meer op het gemak voelen bij jouw brand, waardoor deze eerder geneigd is een aankoop te doen. Dit kun je opbouwen door op een consistente manier aanwezig te zijn en blijven bij jouw doelgroep. Social media is hier een mooi voorbeeld in, maar een nieuwsbrief werkt ook uitstekend!

4. Emotionele connectie

Het aanbod in verschillende merken is tegenwoordig groter dan ooit. Daardoor zijn mensen tegenwoordig naar verschillende redenen op zoek om van je te kopen. De emotionele connectie die een potentiële klant met jouw bedrijf heeft, maakt dan het verschil of zij wel of niet voor jou kiezen. De emotie die een merk met zich meebrengt, zorgt namelijk voor meer vertrouwen. Hierdoor gaan ze wel of niet tot een aankoop achter. Ze zullen niet alleen eerder van jou kopen, maar ze zullen het merk ook eerder aanraden aan anderen.

5. Focus en duidelijkheid

Een gedegen branding biedt niet alleen externe houvast, maar zorgt ook intern voor sturing. Het is eenvoudig om met oogkleppen om een bepaalde richting op te gaan en van je oorspronkelijke doel af te dwalen. Een heldere branding-strategie zorgt ook dat je intern gefocust blijft. Jouw branding helpt je strategische te zijn en te blijven.

Aan de slag met branding? We gaan dit traject graag met je aan!

Wil je aan de slag met een ijzersterk merk? Of wil je jouw huidige merk rebranden, omdat het niet meer aansluit bij de werkelijkheid of hetgeen dat je wilt uitstralen? Wij staan graag voor je klaar en draaien iedere bouwsteen om. Zo komen we tot een branding, die naadloos aansluit op jouw drijfveren en waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Niet snel en ondoordacht, maar ‘bit by bit’. Neem vrijblijvend contact op.

Let's work together