5 webdesign trends voor 2024

In Digital Marketing9 Minutes
Lees meer

Met 2023 in de achteruitkijkspiegel blikken veel marketingbureaus vooruit. Wat gaat 2024 brengen? Welke trends zien we? En waar kunnen wij het verschil in gaan maken voor opdrachtgevers? Ook wij als creatief bureau houden de trends en ontwikkelingen op het gebied van design nauwlettend in de gaten. In deze blog kijken we naar trends van 2024 waarvan wij verwachten een sterke aanwezigheid gaan hebben op het gebied van webdesign. Want hoe kunnen wij, en jij als bedrijf, nog opvallen tussen al dat online geweld?

1. Interactie en beweging

Beweging trekt en houdt onze aandacht vast. Hoe vaak betrap jij jezelf er niet op dat je eindeloos TikTok video’s of Instagram reels zit te bekijken. Precies, video en beweging doet iets met ons. We zijn nieuwsgierig naar wat er komen gaat en laten ons daarin graag verrassen. Dit principe werkt eigenlijk hetzelfde voor webdesign. Bewegende elementen en interacties, zoals scroll animaties, iconen die veranderen wanneer je er met je muis overheen gaat of pagina transities geven in vele gevallen dat extra sausje over en website. En dat werkt toch wel lekker.

De revolutie in webdesign gaat niet alleen over statische pagina’s. Het draait om interactie en beleving. Jouw website is al veel langer meer dan enkel het visitekaartje van jouw bedrijf. Het is het verlengde van wie jij als bedrijf bent. En om dat gevoel nog beter over te brengen draagt een interactieve website hieraan bij. Een design wat meebeweegt.

Deze trend wordt gedreven door gebruikersgedrag en technologische oplossingen die steeds beter voor handen liggen. En het is zeker een onderdeel om te implementeren, want (fun fact) meer dan 80% van de gebruikers geeft de voorkeur aan websites met interactieve elementen en bewegingseffecten. Deze aanpak vergroot de betrokkenheid, wat essentieel is in een tijd waarin gebruikers een kortere aandacht spanne hebben. Make sense, right?

Om dit feit te versterken, blijkt daarnaast ook nog eens uit onderzoek dat 94% van de eerste indrukken van een website gerelateerd zijn aan designaspecten, waarvan bewegingseffecten en interactiviteit een belangrijk onderdeel zijn. En gezien het feit dat (bijna) elk bedrijf vandaag de dag wel een website heeft is dit element in onze ogen een belangrijke ontwikkeling om in mee te gaan. Zeker als je anders wil zijn en wilt opvallen.

2. Digital storytelling

Een goed verhaal maakt alles beter. We worden geboeid door het onbekende en verplaatsen ons maar al te graag in een goed verhaal. Daarom worden verhalen ook steeds vaker digitaal beschikbaar gemaakt. En nee, niet altijd in sprookjes vorm, maar in het verhaal wat een bedrijf wil vertellen. Denk bijvoorbeeld aan jaarverslagen, een positionering, een campagne of de lancering van een nieuw product. Digital storytelling trekt de gebruiker het verhaal in.

Digital storytelling is vergelijkbaar met trend interactie en beweging. Maar voordat we deze verwachte trend gaan toelichten is het wel nodig om te begrijpen wat digital storytelling is. Digital storytelling gaat over meer dan het vertellen van verhalen. Met digital storytelling probeert men een boodschap over te brengen naar de ontvanger door dit verhaal interactief, boeiend en verwonderend te maken. Storytelling biedt een meeslepende merkervaring, welke wordt versterkt door beleving welke het biedt.

Daarnaast is digital storytelling een krachtig instrument om een (sterkere) band met je doelgroep op te bouwen. Voor veel bedrijven kan dit de sleutel tot het overbrengen van hun merkboodschap, product of verhaal op een manier die resoneert met doelgroep en betrokkenheid creëert. Uit een recente enquête blijkt dat 87% van de consumenten eerder geneigd is om bij een merk te kopen dat hun verhalen deelt.

Digital storytelling zal een extra dimensie geven aan een product en het verhaal wat daaraan gebonden is. Wij verwachten dan ook een verandering in het design van e-commerce, dit is echter wel afhankelijk van de merkpositionering en het product dat men aanbiedt. Door inzet van interactie beleeft men het product al online voordat ze daadwerkelijk overgaan tot aanschaffen.

3. AI

We kunnen er niet omheen. AI heeft in 2023 een enorme sprong in ontwikkeling, techniek en toepasbaarheid gemaakt. Naast de tekstgenerators, zoals Chat GPT, zijn er ondertussen ook een tal van tools die zullen bijdragen aan de ontwikkelen van webdesign. Naar onze verwachting zal AI het voortouw nemen in basis webdesign. Het gebruik van AI in webdesign vermindert de tijd die nodig is om een basis weg te zetten. Denk hierbij aan de wireframing of concept designs.

Maar ook voor het generen van content voor in webdesigns wordt AI al veelvuldig gebruikt. Er zijn een tal van image generator tools, zoals bijvoorbeeld Midjourney. Tools die foto’s omzetten in video en tools om de tekstuele content op jouw website te optimaliseren. Handig! Maar het personaliseren van gebruikerservaringen zal, als het aan ons ligt, toch door de inbreng van creatieve worden gedaan. Gelukkig maar.

4. Bento box

Ooit gehoord van de Bento Box? Ja, het is ook een Japanse lunchbox, maar deze bedoelen we niet. De Bento Box is binnen webdesign een gestructureerde en overzichtelijke manier van presentatie van content. En dit is van cruciaal belang voor een goed webdesign. Een duidelijke inhoudsstructuur verhoogt namelijk de gebruikersbetrokkenheid met circa 70%. Het Bento Box ontwerp is hierin een trend die wij zich verder zien ontwikkelen in 2024. Het maakt voor bezoekers gemakkelijker om te navigeren en snel te vinden wat ze zoeken. Je zal deze designmethode waarschijnlijk herkennen van Apple.

Bento Boxen komen goed tot recht op landingspagina’s en verspreiden de inhoud in hapklare porties, perfect voor het snel overbrengen van berichten. Ook zullen we deze toepassing veel terugzien in portfolio webdesigns. Het maakt het mogelijk om creativiteit uitgebreid te presenteren in één enkele viewport, ideaal voor de bezoeker!

5. Minimalisme revival

Een trend die ons aanspreekt en natuurlijk; Less is more. Minimalisme is niet alleen een esthetische keuze, het is een strategie. En niet voor niets. Meer dan 50% van de gebruikers waardeert een eenvoudige website-esthetiek. Waarom? Het navigeert makkelijker en leidt minder af. Ook draagt het in vele gevallen bij aan de presentatie van een product. Dit komt in een minimalistisch design beter tot zijn recht, maakt het product stijlvoller en heeft iets van lux. Voorbeelden hiervan zijn (wederom) Apple, Sonos en Rolex. Het minimalistische ontwerp met heldere typografie en voldoende witruimte zorgt voor een betere gebruikerservaring en verbetert de focus op de kernboodschap. Een onderzoek toont aan dat websites met een minimalistisch ontwerp de conversieratio met 33% kunnen verhogen. Zo zie je, dat minder ook echt tot meer kan leiden.

What’s next?

Wat we zeker weten is dat de wereld van webdesign niet stil staat. Deze trends zijn meer dan slechts esthetische keuzes; ze zijn gebaseerd op gebruikersgedrag, technologische vooruitgang en de behoefte aan interactie. Het is aan ons als creatieve bureau om deze trends te omarmen en ze te laten evolueren naar unieke en boeiende webervaringen voor onze doelgroepen. Mocht je meer willen weten over deze trends of ben je benieuwd hoe we de trends van 2024 in jouw website kunnen verwerken? Plan dan een sessie in met een van onze creatieve designers.